środa, 21 września 2011

Silnik jednofazowy


Silnik indukcyjny jednofazowy ma wirnik o uzwojeniu klatkowym i stojan o uzwojeniu jednofazowym. Warunkiem wytworzenia momentu rozruchowego w maszynie indukcyjnej jest istnienie pola magnetycznego wirującego. W tym celu w stojanie silnika jednofazowego umieszcza się dwa uzwojenia w osiach przesuniętych w przestrzeni, zwykle o 90 elektrycznych, przy czym pomiędzy prądami przepływającymi przez te uzwojenia musi istnieć przesunięcie fazowe.
W silniku indukcyjnym jednofazowym jedno z uzwojeń nazywane jest głównym lub roboczym. Uzwojenie główne jest zasilane przez cały czas pracy silnika. Drugie z uzwojeń nazywa się uzwojeniem pomocniczym rozruchowym i jest załączone tylko w chwili rozruchu. Jeżeli prądy płynące w tych dwu uzwojeniach będą przesunięte względem siebie w fazie o kąt ~ 90, to powstanie pole wirujące kołowe (ściśle pole eliptyczne). Zmianę kierunku wirowania silnik jednofazowy uzyskuje się przez zmianę kierunku przepływu prądu w jednym z uzwojeń. Nietrudno się zgodzić z tym, że życie człowieka byłoby zdecydowanie bardziej skomplikowane, gdyby nie takie innowacyjne i technologiczne rozwiązania jak silnik elektryczny. Z pewnością się ze mną zgodzicie, prawda? To technologie wprost genialne w swoim zastosowaniu, dlatego możemy być dumni ze sprytnych inżynierów, którzy zbudowali pierwsze porządne silniki!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz